Stop smerter i foden – miniguide til sunde fødder

Døjer du med ømme fødder? Er du bange for at du skal gå med fodformede resten af livet?

Du er faldet for en klassisk fejl. Lad være med at tro at du hænger på svage og hævede fødder med hælsporer og nedsunket forfod.

Når man tænker på at dine fødder er dit bærende fundament, så er det afgørende at de har det godt. De påvirker dine hofter, knæ og ballers styrke – og det er dem der skal bære dig til din næste oplevelse.

Dine fødder består af mange bevægelige dele: knogler, led, muskler, ledbånd og nerver. De skal alle arbejde godt sammen. Hvis bare en enkelt del ikke fungerer optimalt, så går det ud over samarbejdet. Du risikerer at udvikle alt fra nedsunket forfod til træthedsbrud, knyster og hælsporer.

Nogle gange kan vores sko udfordre dette samarbejde – meget. Men bare rolig, jeg er der for at hjælpe dig.

Er skoene det største problem?

Moderne sko gør det svært for dine fødder at bevæge sig som de burde. En sund fod har ikke kun én bue. Den har tre. Der er længdebue (svang), tværbue og forfoden. På nogle fødder kan man slet ikke se disse buer pga. moderne fodtøj. Musklerne er blevet for slappe til at opretholde buerne.

Ja, sko giver støtte. Men som alle andre dele af din krop, skal foden trænes. Kroppen er til for at blive brugt. Dine fødder skal trænes til at kunne støtte sig selv, hvis de er svage. Men sko er også til gavn. De beskytter mod ting som kan skade foden når du træder på dem. Fx glasskår, skarpe sten etc. Sko har også en dæmpende effekt der aflaster foden når den går på hårdt underlag. Desuden beskytter skoen mod varme og kulde.

Til at starte med skal du finde sko der ikke klemmer, maser eller begrænser dine fødder for at bevæge sig naturligt. Køb dine sko sidst på dagen, hvor foden kan være lidt hævet.

Men hvordan finder du en bedre sko?

Find en bedre sko

Der er især fire ting du skal kigge efter når du køber sko:

  • Hælen må ikke kunne løfte sig fra sålen på skoen.
  • Der skal være plads til tæerne, så foden kan brede sig ud når den træder ned i et skridt.
  • En smidig sål der giver dine tæer mulighed for at bøje sig 90 grader i et skridt.
  • Skoen skal sidde fast
  • Skoen skal have fast hælkappe

Vil du have flere tips til en sund sko? – læs min artikel: 10 skridt til et godt skokøb >>

2017-08-25T12:08:22+00:00 15 nov. 2016|